TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Jak Twój dobrostan wpływa na innych?W ramach kampanii „Złap balans” wiele miejsca poświęcamy tematom związanym z well-beingiem – dbaniu o dobrostan, radzeniu sobie z emocjami czy zapobieganiu wypaleniu. To zagadnienia, które są kluczowe nie tylko dla naszego osobistego rozwoju, ale i dla jakości relacji, jakie budujemy w środowisku akademickim.
Warto jednak zadać sobie pytanie: czy dążenie wyłącznie do indywidualnego szczęścia rzeczywiście daje nam trwałą satysfakcję? Czy poczucie dobrostanu może mieć większy sens, jeśli wykracza poza sferę osobistą i obejmuje również innych?
Dwa spojrzenia na dobrostan
W zachodnim podejściu do życia – szczególnie w kulturach o wysokim poziomie rozwoju gospodarczego – często akcentuje się sukces jednostki i osobiste osiągnięcia. Jednak, jak pokazują badania (Mauss, Tamir, Anderson i Savino, 2011), nadmierna koncentracja na własnym szczęściu może prowadzić do frustracji, rozczarowania i paradoksalnie – niższego poziomu poczucia szczęścia. Gdy zbyt uważnie analizujemy, czy jesteśmy wystarczająco szczęśliwi, łatwo tracimy z oczu to, co już mamy.
W wielu kulturach azjatyckich większy nacisk kładzie się natomiast na harmonię, duchowość i współzależność. Badania dr. Oscara Kjella i jego zespołu (2012) wskazują, że warto rozróżniać harmonię życiową od satysfakcji z życia – choć oba pojęcia odnoszą się do dobrostanu, wyrażają różne jego wymiary.
Harmonia i satysfakcja – dwa wymiary dobrostanu
Harmonia to równowaga, elastyczność i świadomość współzależności – poczucie, że jesteśmy częścią większej całości. Sprzyja otwartości, akceptacji oraz budowaniu bliskich, wspierających relacji.
Satysfakcja odnosi się bardziej do realizacji osobistych celów, samodzielności i sprawczości – daje poczucie kontroli i osiągnięcia.
Oba te podejścia są wartościowe, ale w różny sposób wpływają na nasze funkcjonowanie. Harmonia buduje relacje i wspólnotowość, satysfakcja wzmacnia indywidualny rozwój. Równowaga między nimi może tworzyć pełniejszy, holistyczny dobrostan, który obejmuje zarówno nas samych, jak i nasze otoczenie.
Dobrostan w środowisku akademickim
Kiedy dbamy o własny dobrostan, zyskujemy większą przestrzeń, by zauważać potrzeby innych – studentów, współpracowników, całej społeczności uczelni. W ten sposób indywidualna troska przekłada się na dobro wspólne.
W kontekście dydaktycznym warto pamiętać, że kluczowe dla dobrostanu w procesie nauczania są:
włączanie (inkluzja),
poczucie przynależności,
możliwość rozwoju,
dostęp do wsparcia.
Uwzględnienie tych elementów w praktyce akademickiej sprzyja atmosferze bezpieczeństwa, zaufania i motywacji do nauki.
Jak możesz wspierać dobrostan w praktyce?
Na poziomie indywidualnym: Zastanów się, jakie metody nauczania wspierają zaangażowanie i poczucie sensu wśród studentów. Czy dają im przestrzeń do wyrażania opinii, popełniania błędów i uczenia się z nich?
Na poziomie planowania: Warto tak rozkładać materiał i czas pracy, by umożliwić studentom zrozumienie i refleksję, a prowadzącym – utrzymanie równowagi między wymaganiami a realnymi możliwościami grupy.
Na poziomie komunikacji: Czy studenci wiedzą, jakie są cele kursu i czego się od nich oczekuje? Jasność i transparentność budują poczucie bezpieczeństwa oraz sprawczości – fundamenty jednostkowego dobrostanu.
Na poziomie materiałów dydaktycznych: Upewnij się, że materiały są dostępne, dobrej jakości i adekwatne do poziomu grupy. Świadomość tego, z czego student korzysta, wzmacnia proces uczenia się i redukuje stres.
Dobrostan jako wspólne doświadczenie
Takie refleksje mogą wydawać się drobiazgami, ale w praktyce tworzą ogromną różnicę. Student, który wie, czego się od niego oczekuje, czuje się pewniej, a nauczyciel, który widzi zaangażowanie grupy, odczuwa satysfakcję ze swojej pracy. Wzajemny szacunek, dialog i otwartość sprzyjają dobrostanowi całej społeczności uczelni.
Dobrostan indywidualny i harmonia wspólnotowa nie są przeciwieństwami – wzajemnie się wzmacniają. Kiedy dbamy o siebie, mamy większą gotowość, by dbać o innych. Kiedy troszczymy się o wspólnotę, łatwiej nam odnaleźć własny sens i satysfakcję.
Na zakończenie
Każdy z nas ma wpływ na klimat emocjonalny miejsca, w którym pracuje i uczy się.Warto więc zapytać siebie:Co mogę zrobić, by zadbać zarówno o swoją satysfakcję, jak i o harmonię w społeczności, której jestem częścią?
Bo kiedy rozwija się wspólnota – rozwija się również każdy z nas.
Źródła:
https://www.aalto.fi/en/services/sustainable-wellbeing-in-teaching
https://www.aalto.fi/en/news/teaching-community-and-pedagogical-reflection-support-and-training-are-vital-for-teachers-wellbeing
https://swps.pl/nauka-i-badania/nasze-dzialania/badania-i-wdrozenia/36949-podrecznik-o-dobrym-zyciu-proste-cwiczenia-wzmacniajace-dobrostan-w-szkole

W ramach kampanii „Złap balans” wiele miejsca poświęcamy tematom związanym z well-beingiem – dbaniu o dobrostan, radzeniu sobie z emocjami czy zapobieganiu wypaleniu. To zagadnienia, które są kluczowe nie tylko dla naszego osobistego rozwoju, ale i dla jakości relacji, jakie budujemy w środowisku akademickim.
Warto jednak zadać sobie pytanie: czy dążenie wyłącznie do indywidualnego szczęścia rzeczywiście daje nam trwałą satysfakcję? Czy poczucie dobrostanu może mieć większy sens, jeśli wykracza poza sferę osobistą i obejmuje również innych?
Dwa spojrzenia na dobrostan
W zachodnim podejściu do życia – szczególnie w kulturach o wysokim poziomie rozwoju gospodarczego – często akcentuje się sukces jednostki i osobiste osiągnięcia. Jednak, jak pokazują badania (Mauss, Tamir, Anderson i Savino, 2011), nadmierna koncentracja na własnym szczęściu może prowadzić do frustracji, rozczarowania i paradoksalnie – niższego poziomu poczucia szczęścia. Gdy zbyt uważnie analizujemy, czy jesteśmy wystarczająco szczęśliwi, łatwo tracimy z oczu to, co już mamy.
W wielu kulturach azjatyckich większy nacisk kładzie się natomiast na harmonię, duchowość i współzależność. Badania dr. Oscara Kjella i jego zespołu (2012) wskazują, że warto rozróżniać harmonię życiową od satysfakcji z życia – choć oba pojęcia odnoszą się do dobrostanu, wyrażają różne jego wymiary.
Harmonia i satysfakcja – dwa wymiary dobrostanu
Harmonia to równowaga, elastyczność i świadomość współzależności – poczucie, że jesteśmy częścią większej całości. Sprzyja otwartości, akceptacji oraz budowaniu bliskich, wspierających relacji.
Satysfakcja odnosi się bardziej do realizacji osobistych celów, samodzielności i sprawczości – daje poczucie kontroli i osiągnięcia.
Oba te podejścia są wartościowe, ale w różny sposób wpływają na nasze funkcjonowanie. Harmonia buduje relacje i wspólnotowość, satysfakcja wzmacnia indywidualny rozwój. Równowaga między nimi może tworzyć pełniejszy, holistyczny dobrostan, który obejmuje zarówno nas samych, jak i nasze otoczenie.
Dobrostan w środowisku akademickim
Kiedy dbamy o własny dobrostan, zyskujemy większą przestrzeń, by zauważać potrzeby innych – studentów, współpracowników, całej społeczności uczelni. W ten sposób indywidualna troska przekłada się na dobro wspólne.
W kontekście dydaktycznym warto pamiętać, że kluczowe dla dobrostanu w procesie nauczania są:
włączanie (inkluzja),
poczucie przynależności,
możliwość rozwoju,
dostęp do wsparcia.
Uwzględnienie tych elementów w praktyce akademickiej sprzyja atmosferze bezpieczeństwa, zaufania i motywacji do nauki.
Jak możesz wspierać dobrostan w praktyce?
Na poziomie indywidualnym: Zastanów się, jakie metody nauczania wspierają zaangażowanie i poczucie sensu wśród studentów. Czy dają im przestrzeń do wyrażania opinii, popełniania błędów i uczenia się z nich?
Na poziomie planowania: Warto tak rozkładać materiał i czas pracy, by umożliwić studentom zrozumienie i refleksję, a prowadzącym – utrzymanie równowagi między wymaganiami a realnymi możliwościami grupy.
Na poziomie komunikacji: Czy studenci wiedzą, jakie są cele kursu i czego się od nich oczekuje? Jasność i transparentność budują poczucie bezpieczeństwa oraz sprawczości – fundamenty jednostkowego dobrostanu.
Na poziomie materiałów dydaktycznych: Upewnij się, że materiały są dostępne, dobrej jakości i adekwatne do poziomu grupy. Świadomość tego, z czego student korzysta, wzmacnia proces uczenia się i redukuje stres.
Dobrostan jako wspólne doświadczenie
Takie refleksje mogą wydawać się drobiazgami, ale w praktyce tworzą ogromną różnicę. Student, który wie, czego się od niego oczekuje, czuje się pewniej, a nauczyciel, który widzi zaangażowanie grupy, odczuwa satysfakcję ze swojej pracy. Wzajemny szacunek, dialog i otwartość sprzyjają dobrostanowi całej społeczności uczelni.
Dobrostan indywidualny i harmonia wspólnotowa nie są przeciwieństwami – wzajemnie się wzmacniają. Kiedy dbamy o siebie, mamy większą gotowość, by dbać o innych. Kiedy troszczymy się o wspólnotę, łatwiej nam odnaleźć własny sens i satysfakcję.
Na zakończenie
Każdy z nas ma wpływ na klimat emocjonalny miejsca, w którym pracuje i uczy się.Warto więc zapytać siebie:Co mogę zrobić, by zadbać zarówno o swoją satysfakcję, jak i o harmonię w społeczności, której jestem częścią?
Bo kiedy rozwija się wspólnota – rozwija się również każdy z nas.
Źródła:
https://www.aalto.fi/en/services/sustainable-wellbeing-in-teaching
https://www.aalto.fi/en/news/teaching-community-and-pedagogical-reflection-support-and-training-are-vital-for-teachers-wellbeing
https://swps.pl/nauka-i-badania/nasze-dzialania/badania-i-wdrozenia/36949-podrecznik-o-dobrym-zyciu-proste-cwiczenia-wzmacniajace-dobrostan-w-szkole