TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Pierwszy tydzień grudnia, czyli Europejski Tydzień Autyzmu, to moment na zatrzymanie się i spojrzenie na siebie nawzajem z większą czułością i ciekawością — niezależnie od tego, jak odbieramy świat, jak się komunikujemy i jak działają nasz umysły.
Autyzm jest jednym z nieneurotypowych sposobów funkcjonowania mózgu. To neurorozwojowa odmienność, która wpływa na komunikację, interakcje społeczne oraz sposób odbierania i przetwarzania bodźców. Wiele osób w spektrum posiada również wyjątkowe zdolności — analityczne, twórcze, muzyczne czy językowe — które wzbogacają naszą akademicką wspólnotę.
Mówimy „spektrum”, ponieważ autyzm nie wygląda tak samo u każdej osoby. To szeroki wachlarz doświadczeń, zachowań i potrzeb. Aby postawić diagnozę ASD (Autism Spectrum Disorder), specjalista bierze pod uwagę trzy obszary:
komunikację werbalną i niewerbalną,
relacje i interakcje społeczne,
powtarzalne zachowania, rutyny i szczególne zainteresowania.
Warto pamiętać, że autyzm nie zamyka kogoś w określone ramy — to raczej inny sposób doświadczania rzeczywistości. A różne perspektywy są ogromną wartością w środowisku akademickim, które żyje dzięki współpracy i wymianie myśli.
Pierwsze cechy autyzmu mogą pojawić się już we wczesnym dzieciństwie, ale u wielu osób diagnoza pada dopiero w okresie szkolnym, na studiach albo nawet w dorosłości. Nie ma jednego zestawu objawów, ale często pojawiają się:
To jednak tylko niewielki wycinek tego, kim jest człowiek. Za każdym z tych punktów stoi indywidualna historia, osobowość, marzenia i talenty.
Różnorodność umysłów i sposobów myślenia może realnie wpływać na to, jak wygląda nasza wspólna przestrzeń.
Co możemy zrobić?
Wczesna diagnoza (pomocny jest m.in. test ADOS-2) i odpowiednie wsparcie rozwojowe mogą znacząco poprawić komfort życia osoby w spektrum. Pomoc może obejmować m.in.: terapię logopedyczną, terapię integracji sensorycznej, terapię psychologiczną lub behawioralną, wsparcie pedagogiczne, dostosowania edukacyjne i środowiskowe.
W środowisku akademickim duże znaczenie mają także: edukacja włączająca, świadome projektowanie zajęć, empatyczna komunikacja oraz przyjazne przestrzenie — takie, które pozwalają uczyć się i pracować w zgodzie z potrzebami.
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). Baron-Cohen, S. (2020). The Pattern Seekers: How Autism Drives Human Invention. World Health Organization (2022). Autism spectrum disorders. Happé, F., & Frith, U. (2020). Annual Research Review: Looking back to look forward—changes in the concept of autism and implications for future research. Journal of Child Psychology and Psychiatry.